torsdag 12 mars 2009

Rykande färska morgonbröd

Här kommer ett bra recept på goda frukost bullar.

50 g jäst

4 dl ljummet vatten

3 msk olja

1 tsk salt

1 tsk socker

1 ägg

6dl vetemjöl

2 dl grahamsmjöl

1 ½ tsk bakpulver

Pensling

1 ägg

Gör så här:

Lös upp jästen i vattnet. Blanda i resten av ingredienserna till en ganska lös deg. Förvara degen i kylen till den ska användas. Skeda upp den i smorda muffinsformar, fyll inte mer än 2/3 av formen. Pensla med ägg och strö på t ex vallmofrö, grovsalt, paprikapulver eller torkade örtkryddor.

Grädda i 200-225 gr ca 15 min.

Tips! Degen kan förvaras i kyl 4-5 dagar.

Alva, Anton, Malin, Linda och Martin lät sig väl smaka. Alva och Anton hjälpe till att baka äpplemuffins också. Alva smorde formar medan Anton rörde ihop degen. Receptet på dom kommer en annan gång, väldigt enkla att göra. Det gillar jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Jag bor i Stävie som ligger i utkanten av Furulund, Skåne Jag kommer att skriva om lite av varje bla om mina nära och kära och om mina intressen.