torsdag 29 september 2011

Goda knölar och...baktips

Vaför inte testa dessa godingar! Jordärtskockor.

Dom passar i potatisgratäng och till soppa och mycket annat.

OBS! De växer som ogräs, blir nästan 2 meter höga och sprider sig, så vill man inte ha dem i hela trädgårdslandet så är det bara att äta och äta!

I söndags bakade jag detta bröd, uppskattat.

Vilken tur jag gjorde dubbel sats, det gick åt lite mer än två bröd när barnen med familjer kom på besök.

Gott Italienskt bröd
Börja med en fördeg:
6dl Vatten ca 37gr
25gr Jäst
3dl Grahamsmjöl
8dl Vetemjöl special
Deg:
3-4tsk Salt
1dl Olivolja
1 äggvita
Ca 4dl Vetemjöl special
Gör så här:
Smula jästen i en degbunke.
Slå över vattnet och rör tills jästen löst sig.
Tillsätt allt mjöl och arbeta ihop degen.
Låt jäsa 1 timme.
Tillsätt salt, olja, äggvita och resten av mjölet.
Arbeta degen ordentligt ca 5 min.
Ta upp degen och forma till 2 limpor
Låt jäsa 40 min.
Skåra ovansidan, pensla med vatten och strö på flingsalt.
Grädda brödet i 250gr ca 30 min.
Låt svalna ät och njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Jag bor i Stävie som ligger i utkanten av Furulund, Skåne Jag kommer att skriva om lite av varje bla om mina nära och kära och om mina intressen.