torsdag 12 januari 2012

God soppa

Ikväll hade vi soppa med champinjoner efter ett recept från vv. Ett tips när jag strimlar champinjoner gör jag det i äggdelaren två gånger som går mycket fortare än med kniv.

Krämig svampsoppa med vitlök
Ingredienser:
500 gr färsk svamp
2 st scharlottenlökar
2 vitlöksklyftor
1tsk flytande smör eller margarin
1 hönsbuljongtärning
1 svampbuljongtärning
7dl vatten
1 dl matlagningsgrädde
1 dl crème fraiche
2 msk vetemjöl
1 msk kantarellfond
1 msk tomatpuré
1 msk sherry
1 msk klippt gräslök
1 msk klippt dill
Hacka löken och strimla svampen, fräs i flytande margarin.
Pressa ner vitlöken.
Smula ner buljongtärningarna och strö över mjölet.
Späd med vatten lite i taget och rör om hela tiden.
Häll i grädde och fraiche och lår småkoka ca 15 min.
Smaka av med fond, sherry och tomatpuré
Rör ner dill och gräslök.
Servera med ett gott bröd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Jag bor i Stävie som ligger i utkanten av Furulund, Skåne Jag kommer att skriva om lite av varje bla om mina nära och kära och om mina intressen.