fredag 17 januari 2014

Halvblind kock!

Eftersom vädret är som det är, snö, regn och blåst så planerade jag att koka soppa idag.
Inte soppa på en spik men nästan. Nej så farligt var det inte. Vad som blev fel var att jag tog mint istället för mörk choklad men det blev gott ändå. Hm.. tänkte vilken konstig smak när jag provsmakade. Det blev en värmande soppa med ingredienser som följer:
"Värmande soppa med smak av mint"
6 hg grytbitar av nöt
1  gul lök
1 röd lök
2 morötter
1 burk finkrossade tomater
1 burk kokosmjölk
chiliflingor
chipotlet används med motta.
salt
peppar
några bitar mintchoklad
vatten i lagom mängd
Smör
crème fraiche
Skär köttet i små bitar, bryn bitarna i smöret.
Skala och skiva grönsakerna, bryn det tillsammans med köttet.
Tillsätt tomatkross, kokosmjölken och 2 burkar med vatten.
Krydda efter behag.
Låt stå och puttra några timmar.
Dela chokladen i mindre bitar och tillsätt den i slutet av kokningen.
Servera med en klick crème fraiche och ett gott bröd.
PS, receptet kom fram efterhand som soppan tillagades, hoppas jag fick med allt.

3 kommentarer:

  1. Soppa är bra mat, som är lätt att glömma bort. Det är väl så nya recept kommer till, att man tar fel på någon ingrediens.

    SvaraRadera
  2. Du skrev att om man sår Spikklubba blir man aldrig av med dom. Men de är ju ettåriga. Att de var SÅ giftiga visste jag inte, men jag klipper alltid av spikklubban/fröställningen så fort den visar sig. Men växtsaften är nog inte heller nyttig.

    SvaraRadera
  3. Gott med soppa!
    Choklad i mat låter konstigt men jag har ätit köttgryta med choklad i och det var godare än jag trodde.

    Kram Agneta

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Jag bor i Stävie som ligger i utkanten av Furulund, Skåne Jag kommer att skriva om lite av varje bla om mina nära och kära och om mina intressen.