söndag 8 februari 2009

Laxpaté och romsås

Här kommer det utlovade receptet från Anton och Görans fest
Lyxig laxpaté
Ingredienser
6-8 port.
Salt, peppar
800gr laxfilé
200gr crabfish(skaldjursmix)
2dl vispgrädde
2dl fettfri majonnäs
250 gr kesella(1%)
½ krm kajenpeppar
2msk finhackad gräslök
2msk finhackad dill
1 pressad lime
Ca 2 tsk salt
Nymald vitpeppar
8 gelatinblad
1dl matlagningsgrädde

Gör så här:
1. Koka laxfilén går bra att koka i ugnen inlagd i folie. Låt svalna och dela den i mindre bitar.
2. Vispa grädden. Ös upp laxblandningen i en skål och tillsätt majonnäs, kesella, kajenpeppar, finhackad gräslök och dill, pressad limesaft, salt, peppar samt den nyvispade grädden.
3. Blötlägg gelatinbladen i rikligt men vatten i tio minuter. Koka upp matlagningsgrädden. Krama ur gelatinbladen och lös dem i den heta grädden.
4. Klä en 1 ½ liters limpform med plastfolie lägg smeten i formen och ställ den kallt att stelna. Det går utmärkt att tillaga detta 2 dagar före den ska avnjutas.

Supergod romsås
2dl majonnäs
2dl creme fraiche
1 knippe hackad dill
Salt, vitpeppar
Några droppar pressad citron
Några stänk worcestersås
2msk löjrom
2msk forell eller laxrom
2msk röd stenbitsrom

Rör ihop majonnäs, creme fraiche och dill.
Smaka av med salt och peppar, citron och worcestersås.
Blanda i rom.
Låt stå i kylen 1 dygn
Smaklig spis!!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Jag bor i Stävie som ligger i utkanten av Furulund, Skåne Jag kommer att skriva om lite av varje bla om mina nära och kära och om mina intressen.