onsdag 29 februari 2012

Mariabullar

Igår var det Maria som hade namnsdag. Det var längesedan jag bakade Mariabullar: så varför inte komma till skott och baka. Det är lite pilligt att göra och alltid lika spännande och se om de höjer sig i ugnen och man får absolut inte öppna ugnsluckan under tiden de bakas.
Först gör man mördegen.
50 gr Smör
75 gr Vetemjöl
25 gr Socker
Hackas ihop och gör en tjock rulle, lägg in i kylen medan.
Petit-chuedegen blandas ihop.
1kkp vetemjöl
½tsk bakpulver
2 hela ägg
1 äggula
1½ dl vatten
30 gr smör
½ tsk socker
Socker vatten och smör värmes i en kastrull,
Tag kastrullen från värmen.
Blanda i vetemjöl och bakpulver.
Värm igen och rör tills degen släpper pannan.
Tag kastrullen från plattan och rör i ett ägg i taget. Rör ordenligt mellan äggen.
Klicka ut smeten på en bakplåt.
Skiva mördegen och lägg ovanpå, det ser lite konstigt ut men det blir en fin krackelerad yta när de gräddas.
Ställ in i ugnen på 225 gr i 10 min
Sänk värmen till 175 gr och grädda ytterliggare ca 20 min.
När kakorna svalnat så är det bar att fylla dem med en klick vaniljkräm och hallongrädde.
Pudra över med florsocker sedan är det bara att njuta…..
PS det blir ca 12 stora av den här satsen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Jag bor i Stävie som ligger i utkanten av Furulund, Skåne Jag kommer att skriva om lite av varje bla om mina nära och kära och om mina intressen.