tisdag 13 mars 2012

Gjort på hjort....

Nu ska jag göra ett nytt försök att blogga från min telefon. Det får börja med en bukett rosor.

Nästa bild blir på lördagens gryta som tillagades på hjort. För att vara första gången jag gjorde något med det så var jag ganska så nöjd. Jag fick låna en bok av Linda som innehöll många goda recept.

Jag kunde inte bestämma mig för ett recept utan tog lite av varje. Jag skrev inte ner exakt vad jag hällde i grytan, men ungefär så här: ca 1 1/4 dl xante och 1dl russin och hackade aprikoser fick ligga och dra ca två timmar. Grytbitar av hjort som bryntes i smör tillsammans med lök, vitlök och enbär. Lägg alltsammans i en gryta. Blanda i rotselleri, vatten, fraiche, creme cheese, rosmarin, salt, peppar. Låt det puttra tills det nästan är klart ca tre kvart, häll sedan i zante, russin, aprikoser och lite mjöl. Klart att servera med potatis, svartvinbärsgele och vin. Ha det gott Agneta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Jag bor i Stävie som ligger i utkanten av Furulund, Skåne Jag kommer att skriva om lite av varje bla om mina nära och kära och om mina intressen.