fredag 8 juni 2012

Fredagsmeny och vad är det för fågel?

Sockersaltad lax med ört aioli och nypotatis.
Denna sås smakar gott till grillat och även till sockersaltad lax ett recept från Tareq Tailor

4 äggulor
2 vilöksklyftor
1½ dl timjanolja eller rapsolja
2 dsk fransk senap.
Färska örter ca 1 dl en blandning av dragon, vinterkyndel, citronmeliss, orangetimjan, ett blad libbsticka och björnrot.
En nypa socker och salt.
Ca 1½ dl creme fraiche
Kör örter, äggulor, vitlök och senap i en matberedare.
Tillsätt oljan i en fin stråle tills du har en tjock sås.
Ta upp aiolin och smaksätt med salt och socker.
Blanda i creme fraiche och smaka av. Är den för stark så tillsätt mer creme fraiche.
Lax
 ca 1,2 kg färsk laxfilé
2 msk socker
1 msk flingsalt
nymald peppar.
Gnid in laxen med socker och saltbalndnigen och låt stå ca ½timme.
Skär sedan laxen i bitar och stek i torr stekpanna.
Till detta blev det en ljummen potatissallad på nypotatis, mozarellaost, lök och babyspenat.

Dagen började med fint sommarväder och i eftermiddag öppnade himlen sig. Efter middagen så passade jag på att fotografera några blommor med regndroppar, fick även syn på en fågel som vi aldrig sett förut någon som kan kanske? Bilden är tagen genom fönstret, därför är den lite suddig.


2 kommentarer:

  1. Tack för hälsningen inne hos mig på Villa Linnea. Välkommen som följare.
    En fortsatt skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut, måste testa din ört aioli.

    Ha det bra!

    Kram Birgitta

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Jag bor i Stävie som ligger i utkanten av Furulund, Skåne Jag kommer att skriva om lite av varje bla om mina nära och kära och om mina intressen.