torsdag 11 augusti 2011

Istället för skönhetsoperation kanske.......använd Daggkåpan!


Hej på er!
Detta är kanske något att fundera över!

Krans gjord av daggkåpa, vallmokapslar, älggräs, murgröna mm.


Som många kanske vet så är daggkåpan en typisk kvinnoört.
Den är en tacksam växt att ha i sin trädgård, växer bra på vår sandmark och sprider sig gärna. Blommorna är fina att ha i buketter och i torkade kransar.

Nu till nyttigheterna.
På natten bildas det en vattenpärla i bladvecken och stjälper man ut den så rullar den runt. Det är inte konstigt att man ansåg att daggkåpan var magisk och försökte samla dropparna.
Bladen kan användas till plåster på sår eftersom den verkar sammandragande.
I första hand har den varit en kvinnoört som används vid smärtsamma menstruationer, flytningar och klimakteriebesvär. Även sägs den stärka livmoder under graviditet och befrämja amningen.
Oren hy hos unga flickor.
Förr trodde man att örtens sammandragande verkan var så stor att kvinnor som ville föryngra sig var det bara att sätta sig i balja med dekokten så skulle oskulden bli återställd.
Baddade man ansiktet med avkok skulle rynkorna slätas ut och baddade man sina hängande bröst skulle de bli fasta och fina igen.
På våren kan man blanda de späda bladen i sallader.

Användbara delar skott koka upp vatten och lägg i skotten, låt dra i 15 min.






PS. Hur många plantor hade gått åt till min kropp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Jag bor i Stävie som ligger i utkanten av Furulund, Skåne Jag kommer att skriva om lite av varje bla om mina nära och kära och om mina intressen.