torsdag 2 december 2010

Vad kan det bli av detta?

Det blir pepparkaksdeg! Har precis gjort en tredubbelsats till lördag. För då ska det bakas pepparkakor för hela slanten. Det ska bakas med barn, barnbarn och svärsöner.
Och receptet är ett säkert kort som kommer från min mormor.

Mormor Ellens pepparkakor.
1 ½ dl vispgrädde lättvispad
175 gr smör (här duger det bara med riktig grädde och smör)
1 ½ dl ljus sirap
2 hg socker
½ msk ingefära
½ tsk kanel
½ tsk nejlikor
½ msk bikarbonat

Vetemjöl

Smör, socker sirap värms tillsammans med kryddorna.
Tillsätt detta till den vispade grädden.
Blanda i mjölet blandat med bikarbonaten.
Blanda inte i för mycket mjöl, degen ska stå och svälla i minst ett dygn.
Låt inte degen vara kvar i bunken utan häll upp den i låga skålar eller på några djupa tallrikar.
Grädda i 175 gr 5-10min

Recept på goda lussebullar finner ni härhttp://www.123minsida.se/spikklubba/21535102

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Jag bor i Stävie som ligger i utkanten av Furulund, Skåne Jag kommer att skriva om lite av varje bla om mina nära och kära och om mina intressen.