måndag 12 december 2011

Lussebullar.

Än är det inte försent att baka lussebullar eller lussekatter.

Här kommer ett beprövat recept på saftiga lussebullar. Vill man göra lussekatter istället är det bara att utesluta fyllningen.
Ca 40 st.
150gr margarin
5 dl mjölk
50gr jäst
1 gr saffran
125 gr kesella
1 ½ dl vit sirap
1 ägg
½ tsk salt
Ca 1,9l vetmjöl

Fyllning:
100gr margarin
1dl socker
2tsk kanel
2 tsk kardemumma, mald
50 gr hackad mandel (kan uteslutas)

Blanda ihop degen och låt jäsa ca 40min.
Rör ihop fyllningen under tiden.

Dela degen i 40 bitar och rulla ut till varje bit till en bulle.
Gör ett hål i bullen med en tsk och tryck i 1 tsk av fyllningen.
Nyp ihop och låt jäsa ca 30min.
Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 250 gr ca 8 min eller tills dom har fått fin färg .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Jag bor i Stävie som ligger i utkanten av Furulund, Skåne Jag kommer att skriva om lite av varje bla om mina nära och kära och om mina intressen.